10 REKLAMDAN 7'Sİ CİNSELLİK İÇERİYOR

Mehmet Salih SEYHAN Yazar Mehmet Salih SEYHAN

01/02/2015, 2570 kez okundu


Reklamlardaki cinselliğin meydana getirdiği maddî ve manevî zararlar ile bu zararların telafisine yönelik pek çok yöntem söz konusu. Bu tehlikeye karşı koymanın pek çok yollarından ve belki en önemli yöntemlerinden birisi, medenî cesaret sahibi fertler olarak önümüzde duran kanunî yolları kullanmak. Hem kendimizi, hem ailemizi, hem nefsimizi, hem neslimizi korumak adına daha fazla duyarlılık şart...

Kadınların birer reklam malzemesi ve objesi olarak kullanılması, bununla da kalınmayarak, kadın cinselliğinin alakalı-alakasız her fırsatta reklam malzemesi yapılması alabildiğine yaygınlaşmış durumda. Kadın imajının, daha doğrusu kadının cinselliğinin kullanılmadığı reklam neredeyse sayılır hale geldi.

Erzurum Atatürk Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr.

Salih Seyhan'ın yaptığı anket çalışmasına göre 10 reklamdan 7'si cinsellik içeriyor. Çiklet, dondurma, bisküvi, gofret, çikolata, çorap, sabun ve şampuandan otomobile, hatta otomobil lastiğine kadar, hiçbir alaka kuramayacağınız ürünlerin pazarlamasında kadın cinselliği hem görüntü, hem ses tonlamasıyla ön plana çıkabiliyor. Çünkü asıl hedef tüketicinin dikkatini çekebilmek. Tüketicinin kadın-erkek belki en zayıf noktası ise cinsellik. İşte bu zayıf noktayı keşfeden reklamcılar reklam oklarını acımasızca bu yönümüze yolluyorlar.

Reklamlar ve cinsellik konusunu yan yana getiren ve bu ikisini her geçen gün daha fazla yaygınlaştıran en önemli medya organı hiç şüphesiz ki televizyon. Kişilerin televizyon izleme oranı ve süresi arttıkça, reklamlardan etkilenme oranları da o ölçüde artıyor. Bu artış, reklamcıların ve reklamcılara

ürünlerini tanıttırma gayesinde olan üreticilerin insanlardaki zayıf yönlerini suiistimal ve istismar etme çabasını da artırıyor.

Bir diğer ifadeyle seyirci konumundaki geniş halk kitleleri, üreten firma patronlarının daha fazla tükettirme emelleriyle, insanlara o ürünleri tükettirebildiği oranda para ve gelir elde eden reklamcıların acımasızca taarruzlarına hedef oluyor. Bu zayıf damarı büyük bir "keşif" yapmışçasına ve hesapsızca kullanan patron-reklamcı ittifakının piyasaya sürdüğü her bir reklam, adeta bir öncekini aratır seviyede kadın cinselliğini kullanıyor.

 

Kadın, neden reklam malzemesi olarak kullanılıyor?

Reklamcılar kadınları genel hatlarıyla iki sebeple reklam malzemesi olarak kullanıyorlar:

1. Reklamın hedef kitlesi oldukları için.

2. Başkalarını etkilemek ve konu edilen

ürünü tükettirmek için.

İşin garip bir yönü daha var. Kadın cinselliğinin öne çıkarıldığı bir reklam, sadece erkekler için değil, farklı şekillerde ve yönlerde kadınları da etki altına alabiliyor. Bunun ilk basamağı olarak gerek genç kızlar, gerek yetişkin kadınlar için ideal ve örnek alınacak kadın tipleri öne çıkarılıyor; adeta "her kadının düşlerini süsleyen," zengin, bakımlı, gösterişli, güzel ve genç kadın tipleri şuuraltına yerleştiriliyor. Hemen ardından, doğrudan veya dolaylı olarak "siz de böyle birisi olun" mesajı veriliyor. Bu tür reklam bombardımanı altında kalan pek çok kadın, o ürünü almakla kendisini öyle hissedebiliyor. Kendini ilgilendiren bir ürün reklamını gören kadın tüketici, reklamdaki sunulan gerçekliğe inanmasa bile sunulan ürüne dikkat ederek, reklamda rol alan rüya kadınla özdeşleşme yoluna gidiyor. Bu yöndeki reklamların en çok kullanıldığı ürünlerin markalı ve

Pahalı ürünler olması ayrı bir sömürü uygulamasını daha ortaya çıkarıyor.

Doğrudan kadınla ilgili olmayan ürünlerin reklamlarında kadınların kullanımına dair en çarpıcı örnek, hiç şüphesiz otomobil reklamları... Bu tür reklamlarda cinselliği adına gösterilen kadın adeta sömürülüyor.

Cinsel içerikli reklamlar birçok farklı şekilde olabiliyor. Örneğin çift anlamlı sözler, imalı ifadeler, bilinçaltının algısına yönelik cinsel imgeler ve cinsellikle ilgili vaatler kullanılabiliyor. Bu tarz cinsel içerik ve imgeler, tüketicinin cinselliğe olan ilgisini kışkırtma ve romantik duyguları körükleme hedefine matuf oluyor.

 

Cinsel istismar sokaklara taşmış durumda...

Reklamda cinselliğin en çok tartışılan ve en net örnekleri, modellerin giysileri... İnsan vücudunu ortaya çıkaran pozlar, cinsel mesajların çok

Yoğun olarak verildiği reklamlar konumunda.

Başta televizyon olmak üzere görüntülü medyada kendini gösteren cinsellik, artık yazılı medyayı da aştı. Cinsel istismar sokaklara taşmış durumda... Merkezî yerlerde kurulan dev reklam panolarında, otobüs ve metro duraklarında, ilan ve afişlerde, mağaza vitrinlerinde sergilenen cinsellik odaklı müstehcen unsurlar manevî tahribatın boyutlarını daha da artırıyor. Özellikle gelişme döneminde bulunan gençler üzerinde bu tür reklamların çok büyük tahribat bıraktığına dair sayısız örneğe, ne gariptir ki yine bu reklamların boy boy verildiği yazılı ve görüntülü medya organlarında rastlamadığımız gün yok gibi.

Reklamlardaki cinselliğin meydana getirdiği maddî ve manevî zararlar ile bu zararların telafisine yönelik pek çok yöntem söz konusu. Elbette bu

yöndeki en etkili uygulamalar ahlakî değerlerin sürekli dile getirilmesi, canlı tutulması, en azamî seviyede imanî takviye sağlanması ve bu yönde çaba sarf edilmesi şart. Ancak gerek ferdî, gerek ailevî ve gerekse içtimaî dairelerde yerine getirilmesi gerekli bu manevî donanımı edinme gayretlerinin yanı sıra, gelen hücumlara daha farklı cevap verme yöntemleri de var.

 

Kanunî yollarla şikâyet hakkını kullanabiliriz

4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Yasanın 16. maddesi; "ticarî reklam ve ilanların genel ahlaka uygun olmasını", bu yasal düzenleme ile ilgili Ticari Reklam ve İlanlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Yönetmeliğin 5. maddesi; "reklam ve ilanların genel ahlaka uygun olması, insan onurunu zedeleyici biçimde yapılmamasını", Yönetmeliğin 6. maddesi; "reklam ve ilanların genel

ahlak kurallarına aykırı ifadeler ya da görüntüler içeremeyeceğini, cinselliğin istismarı ile pornografi içeren ifadeler ya da görüntüler taşıyamayacağını" hükme bağlamakta...

Vatandaşlarımızı bu tür reklamlara karşı daha hassas ve duyarlı olmaya davet ediyoruz. Mesela müstehcen ve ahlaka ters reklamlar varsa, yazacağınız bir şikâyet dilekçesini Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu Başkanlığı'na gönderebilirsiniz.

Evet, hem maddî hem manevî bir tehlikeyle sürekli karşı karşıyayız. Bu tehlikeye karşı koymanın pek çok yollarından ve belki en önemli yöntemlerinden birisi, medenî cesaret sahibi fertler olarak önümüzde duran kanunî yolları kullanmak.

Hem kendimizi, hem ailemizi, hem nefsimizi, hem neslimizi korumak adına daha fazla duyarlılık şart...


Mehmet Salih SEYHAN Tüm Yazıları

ÇOCUKLARDA UYKU BOZUKLUKLARI VE TEDAVİSİ
2442 kez okundu, 01/02/2015

MÜKEMMELİYETÇİ AİLE TAKINTI HASTALIĞINA NEDEN OLUYOR!
1280 kez okundu, 01/02/2015

KARDEŞİ OLACAK ÇOCUĞA YAKLAŞIM
1279 kez okundu, 01/02/2015

Suçluluk Duygusu Çocukta Kaygı Ve Öfkeye Sebep Oluyor
1669 kez okundu, 01/02/2015

ÇOCUKLARDA DİL GELİŞİMİ
1499 kez okundu, 01/02/2015

MUTLU EVLİLİK İÇİN 10 ÖNERİ
1171 kez okundu, 01/02/2015

ÇOCUĞUNUZA HER GÜN SÖYLEMENİZ GEREKEN 10 CÜMLE
1219 kez okundu, 01/02/2015

ÇOCUK UNUTMAZ…
1194 kez okundu, 01/02/2015

İNATÇI ÇOCUKLARLA BAŞ ETMENİN YOLLARI
1092 kez okundu, 01/02/2015

İŞ STRESİ İLE BAŞA ÇIKMANIN YOLLARI
1423 kez okundu, 01/02/2015

OKUMA ALIŞKANLIĞI NASIL KAZANILIR?
1407 kez okundu, 01/02/2015

İŞ BAŞVURUSUNDA GÖRÜŞME HAZIRLIĞI
1228 kez okundu, 01/02/2015

TRAJEDİ NEDİR?
1657 kez okundu, 01/02/2015

KARDEŞ KISKANÇLIĞI NASIL ÖNLENİR?
1272 kez okundu, 01/02/2015

ARAÇ KLİMALARINI KULLANIRKEN DİKKAT
1833 kez okundu, 01/02/2015

ÇOCUKLARA BU CÜMLELERİ SÖYLEMEYİN
3829 kez okundu, 01/02/2015

BAŞARISIZ İNSAN
1919 kez okundu, 01/02/2015

ÇOCUKLARDA ZEKA GELİŞİMİ İÇİN 10 ADIM
3703 kez okundu, 01/02/2015

İDEAL BİR ANAOKULU NASIL OLMALIDIR?
2746 kez okundu, 01/02/2015

ÇOCUK ADINA KARAR VERMEDEN ÖNCE
1592 kez okundu, 01/02/2015

ANAOKULU NE ZAMAN GEREKLİ?
1506 kez okundu, 01/02/2015

ÇALIŞAN ANNENİN YAŞADIĞI GÜÇLÜKLER
1787 kez okundu, 01/02/2015

AİLEYE AŞIRI BAĞIMLILIK
1764 kez okundu, 01/02/2015

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE ÇOCUKLAR NE TİP BECERİLERİ KAZANIR?
2114 kez okundu, 01/02/2015

OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÇOCUĞU İLKÖĞRETİME HAZIRLAR MI? ( II )
1669 kez okundu, 01/02/2015

OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÇOCUĞU İLKÖĞRETİME HAZIRLAR MI? ( I )
1741 kez okundu, 01/02/2015

OKUL ÖNCESİ EĞİTİM NEDEN ÖNEMLİDİR?
1843 kez okundu, 01/02/2015

SABAH AÇ KARNINA SU İÇMENİN FAYDALARI
2053 kez okundu, 01/02/2015

ÇOCUKLARDA İŞTAH ARTIRAN 12 ÖNERİ
1868 kez okundu, 01/02/2015

BU YİYECEKLER 'İLAÇ' GİBİ AĞRI KESİYOR!
2108 kez okundu, 01/02/2015

ÇOCUĞUM YEMEK YEMİYOR DİYORSANIZ İŞTE ÖNERİLER
2100 kez okundu, 01/02/2015

KİTAP OKUYAN ANNE BABANIN ÇOCUĞU DAHA ZEKİ OLUYOR
1824 kez okundu, 01/02/2015

ÇOCUĞUNUZUN ZEKASINI GELİŞTİREBİLİRSİNİZ
1732 kez okundu, 01/02/2015

ÇOCUĞUNUZUN ZEKİ OLMASI SİZİN ELİNİZDE
2029 kez okundu, 01/02/2015

SEVMEDİĞİNİZ YÖNÜNÜZÜ NASIL DEĞİŞTİRİRSİNİZ?
2052 kez okundu, 01/02/2015

TOPLUM İÇİNE ÇIKMADAN VE ÇIKILDIĞINDA YAPILMASI GEREKENLER
2162 kez okundu, 01/02/2015

TEMEL ETKİLİ İLETİŞİM KURMA YOLLARI
2313 kez okundu, 01/02/2015

İLETİŞİMDE SEN DİLİNİ Mİ YOKSA BEN DİLİNİ Mİ KULLANMALI?
1842 kez okundu, 01/02/2015

ANNE BABA ÇOCUK EĞİTİMİ
1983 kez okundu, 01/02/2015

SUDA BOĞULMAYA KARŞI ÖNERİLER..
1813 kez okundu, 01/02/2015

BAHAR HAVASI ÇARPMASIN - II
1880 kez okundu, 01/02/2015

BAHAR HAVASI ÇARPMASI -I
2037 kez okundu, 01/02/2015

MERHAMET ET ALLAH AŞKINA
1926 kez okundu, 01/02/2015

MUHAMMED DOĞDUĞU GECE
1965 kez okundu, 01/02/2015

KENDİNİZE OLAN GÜVENİ NASIL GELİŞTİREBİLİRSİNİZ?
2049 kez okundu, 01/02/2015

ERKEKLER NEDEN ALDATIR?
2675 kez okundu, 01/02/2015

EVLİLİK KORKUSU NEDİR, KİMLERDE GÖRÜLÜR VE NEDENLERİ NELERDİR?
2303 kez okundu, 01/02/2015

EVLİLİĞİNİZ NE DURUMDA?
2187 kez okundu, 01/02/2015

UZUN SÜRE DEVAM EDEN MUTLU İLİŞKİLERİN SIRRI
2019 kez okundu, 01/02/2015

UZUN SÜRE DEVAM EDEN MUTLU İLİŞKİLERİN SIRRI
1627 kez okundu, 01/02/2015

İLETİŞİMDE ETKİLİ OLMANIN 10 YOLU
2073 kez okundu, 01/02/2015

BİR LİDERDE BULUNMASI GEREKEN 10 ÖZELLİK
1816 kez okundu, 01/02/2015

BAŞARILI İNSANLARIN 15 ORTAK ÖZELLİĞİ
1820 kez okundu, 01/02/2015

ÇALIŞANLARIN PERFORMANSI NASIL ARTTIRILIR?
1815 kez okundu, 01/02/2015

BİRLEŞMEK İÇİN AYRI KALMAK
1793 kez okundu, 01/02/2015

ÇOCUKLARINIZ İÇİN BUNLARI İSTİYORSUNUZ!..
1973 kez okundu, 01/02/2015

ERKEĞE İSTEDİĞİNİ YAPTIRMADA 3 YÖNTEM !
2175 kez okundu, 01/02/2015

EVLİLİK KARARI VERİRKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
1932 kez okundu, 01/02/2015

DİZİLERDEN ÖĞRENDİĞİMİZ İSLAM DIŞI 11 ŞEY!
2078 kez okundu, 01/02/2015

SEVGİLİ PEYGAMBERİM
2194 kez okundu, 01/02/2015

TV’NİN OLUMLU ETKİLERİ NELERDİR?
2002 kez okundu, 01/02/2015

ÇOCUKLAR TELEVİZYONDA HANGİ PROGRAMLARI İZLEMELİ
1987 kez okundu, 01/02/2015

ERKEN KALKARSAN CEO OLABİLİR MİSİN?
2173 kez okundu, 01/02/2015

ENDİŞELERDEN KURTULMANIN YOLLARI
1998 kez okundu, 01/02/2015

ÖĞRETMENLER GÜNÜ KUTLU OLSUN
2222 kez okundu, 01/02/2015

TUTSAK HALLER
2013 kez okundu, 01/02/2015

NEYMİŞ HAYATIN ANLAMI? NEDİR BU HAYAT?
2020 kez okundu, 01/02/2015

HAYATIN ANLAMINI ARAMAK
2380 kez okundu, 01/02/2015

HAYATIN ANLAMI NEDİR?
2428 kez okundu, 01/02/2015

TELEVİZYON İZLEMENİN ZARARLARI NELERDİR
3713 kez okundu, 01/02/2015

TÜRKİYE’DE SİYASETİN (POLİTİKANIN) TEMELİ
2201 kez okundu, 01/02/2015

BATMAN'IM BENİM
2271 kez okundu, 01/02/2015

ÖĞRENCİLER İÇİN MOTİVASYON
2484 kez okundu, 01/02/2015

24 ADIMDA POTANSİYELİNİZİ AÇIĞA ÇIKARIN
2538 kez okundu, 01/02/2015

PATRON VE LİDER ARASINDAKİ FARK
3711 kez okundu, 01/02/2015

NEDEN ŞİRKETE DAHA BAĞLI?
2576 kez okundu, 01/02/2015

HAYAL KIRIKLIĞI KARŞISINDA NE YAPILABİLİR?
2855 kez okundu, 01/02/2015

HAYAL KIRIKLIĞININ PANZEHİRİ
4027 kez okundu, 01/02/2015

​ETKİN PERFORMANS YÖNETİMİ OLMAZSA
2851 kez okundu, 01/02/2015

PERFORMANS BAĞLILIĞA NASIL ETKİ EDER?
2622 kez okundu, 01/02/2015

KARİYERDE SIKIŞIP KALMAK
2326 kez okundu, 01/02/2015

İŞ HAYATINIZDA FARK YARATMANIN İNCE AYRINTILARI
2006 kez okundu, 01/02/2015

LUT KAVMİNİN DURUMU
6196 kez okundu, 01/02/2015

TATİL, SOSYAL HAYATI ÖĞRENME SÜRECİDİR
2858 kez okundu, 01/02/2015

ÇOCUKLARINIZI BİR KARNE HEDİYESİ İLE MUTLU EDİN
3185 kez okundu, 01/02/2015

İŞ STRESİ VE BAŞ ETME YOLLARI - 2
2530 kez okundu, 01/02/2015

İŞ STRESİ VE BAŞ ETME YOLLARI -1
3383 kez okundu, 01/02/2015

ELEŞTİRİ NASIL YAPILMALI?
3490 kez okundu, 01/02/2015

HAYALPERESTLİKTEN KURTULMA VE GERÇEKÇİ OLMA
6924 kez okundu, 01/02/2015

GEÇİNİLMESİ ZOR İNSANLARLA GEÇİNMEK
3784 kez okundu, 01/02/2015

İLETİŞİMDE SEN DİLİNİ Mİ YOKSA BEN DİLİNİ Mİ KULLANMALI?
5296 kez okundu, 01/02/2015

TEMEL ETKİLİ İLETİŞİM KURMA YOLLARI - II
3706 kez okundu, 01/02/2015

TEMEL ETKİLİ İLETİŞİM KURMA YOLLARI - I
6555 kez okundu, 01/02/2015

ÇEKİNGENLİK VE KURTULMA YOLLARI
4054 kez okundu, 01/02/2015

KİŞİSEL GELİŞİMİN TARİHÇESİ
4023 kez okundu, 01/02/2015

KİŞİSEL GELİŞİM NEDİR?
3043 kez okundu, 01/02/2015

İŞGAL ALTINDA KALMIŞLIĞIM
3397 kez okundu, 01/02/2015

GİRİŞİMCİLER İÇİN TEMEL BİLGİLER
2724 kez okundu, 01/02/2015

REKLAMIN ETKİLERİ
2691 kez okundu, 01/02/2015

BAŞARI YOLUNDA 70 ALTIN KURAL
2632 kez okundu, 01/02/2015

SEVDAM
2292 kez okundu, 01/02/2015

UYKU ÖNCELERİMİ SEVİYORUM
2428 kez okundu, 01/02/2015

AHİR ZAMAN
2526 kez okundu, 01/02/2015

GIYBET
2296 kez okundu, 01/02/2015

ÖFKE NASIL KONTROL ALTINA ALINABİLİR?
2189 kez okundu, 01/02/2015

10 REKLAMDAN 7'Sİ CİNSELLİK İÇERİYOR
2571 kez okundu, 01/02/2015

KENDİNİZE GÜVENMEYİ ÖĞRENİN
2228 kez okundu, 01/02/2015

DÜŞÜNCELERİM
2268 kez okundu, 01/02/2015

MEMU-ZİN AŞKINA
2225 kez okundu, 01/02/2015

EĞER BİR GÜN BEN ÖLMEZDE YAŞLI BİR HUYSUZ İHTİYAR OLURSAM!
2299 kez okundu, 01/02/2015

DOĞU HEP KARANLIK
2499 kez okundu, 01/02/2015

BAŞARININ SIRRI
2715 kez okundu, 01/02/2015

İŞE BAKIŞ AÇINIZI DEĞİŞTİRMEKLE BAŞLAYIN
2950 kez okundu, 01/02/2015