Doğunun Nabzı | Doğunun Nabzı Burada Atıyor ®
Reklam
Kur’an okuduğunuzda melekler yanınıza toplanır 13/07/2015

Kur’an okuduğunuzda melekler yanınıza toplanır

Profesör Dr. Ekrem Buğra Ekinci, Türkiye'nin önde gelen fıkıh uzmanlarından biri olarak halkın günlük sorunlarına İslam Hukuku çerçevesinde çözümler üretmeye çalışan alimlerden biri. Makaleleri ve www.ekrembugraekinci.com adresli kişisel sitesindeki yazılarıyla, halkın sorunlarına çözüm üretmeye çalışıyor. Prof. Ekinci'nin son dönemde Kur'an-ı Kerim'e ilişkin aldığı sorular ve bu sorulara Fıkıh ilmi çerçevesinde verdiği yanıtlar ise şöyle:

-Kur'an-ı Kerim okuyanın yanına melekler gelir mi? Günah işlenen yerden melekler uzaklaşır mı? Melekler bize dua eder mi? Âyetülkürsiyi okuyana koruyucu melek verilir mi?

Melekler Kur'an-ı Kerim okumayı bilmediği için, okuyanların yanına toplaşıp ona salat ve istiğfar ederler. Rahmet melekleri günah işlenen yerden kaçar. İnsanın salih amelleri için birer melek yaratılır; kıyamete kadar o kişi için dua eder.

EZBERİN BİR USULÜ VARDIR

-Kur'an-ı Kerim'i ezberlemek istiyorum. Nasıl ezberlemeliyim? Unutmamak için ne yapmalıyım?


Tamamını ezberlemek istiyorsanız, bir hocaya gidip usul sorun. Soramazsanız, her gün sırayla bir miktar ezberlemeye çalışın. Yaygın usul olarak her cüzün ilk sayfası, sonra son sayfası ezberlenmektedir. Her cüzün ilk sayfası olmak üzere baştan sona bütün cüzlerin ilk sayfasını sonra ikinci, sonra üçüncü şeklinde de bir ezberleme usulü vardır. Bir yandan da kazâları kılmalıdır. Elbette ki kazâlar daha mühimdir.

-Kur'an-ı Kerim öpülür mü?

İbadet olarak değil, hürmeten öpülür.

-İslâm harfleriyle okumayı bilmeyen kimse, Lâtin harfli kitaptan Yâsin-i Şerif okursa, ölüye faydası olur mu?

Kur'an-ı Kerim, Arap harfleriyle yazılıdır. Bu harflerin telaffuzu ile, Lâtin alfabesindekiler çok farklıdır. Bu bakımdan Lâtin harfleri ile okunan âyet-i kerimeler, aslı yerine geçmez; binaenaleyh sevap hâsıl etmez. Ama harflerin aslını tanıyıp, okurken bu şekilde telaffuz ederse olur.

ARAPÇA MÜBAREKTİR

-Kur'an-ı Kerim'i teybe, kasete, VCD veya CD'ye almak câiz midir? Bunlar veya hoparlörden çıkan ses, imamın sesi olmadığı için buradan okunan Kur'an-ı Kerim'e veya ezana hürmet câiz mi?


Ezber yapmak veya kıraatini düzeltmek niyetiyle câizdir. Buradan okunması, ibâdet yerine geçmez. Bunlarda okunan Kur'an-ı Kerim veya ezanın hükmü, insan sesiyle okunan aslı gibi değilse de benzeridir, hürmet etmelidir.

-İslâm harflerinin mukaddesliğinden bahsediliyor. Bazı kimseler, "Tanrının dili yoktur. Kutsal kitapların harfleri değil, içeriği kutsaldır" diyor. Arap alfabesinin İslâm dininde yeri ve ehemmiyeti nedir?

Bir hadis-i şerifte, Âdem aleyhisselâmın arşta Arabî harflerle kelime-i tevhid yazısını görüp Muhammed aleyhisselamın ismiyle dua ettiği ve duasının kabul olduğu anlatılmaktadır. Bu da gösteriyor ki Arap yazısı insanlık tarihi kadar eski ve mübarektir. Bu harflerle yazı yazan ilk kişinin İsmail aleyhisselâm olduğu hadis-i şerifte bildirilmekte. Kur'an-ı Kerim'in muhtevası kadar yazısı da mukaddes.

-Para alarak hatim okunur mu?

Baştan pazarlık etmeden verilen hediyeyi almak caizdir.

-Bir kimseye annesi "Sevabı bana bağışlanmak üzere ölümümden sonra her sene bir hatim okut!" diye vasiyet etse, ne lâzım gelir?

Kur'an-ı Kerim okumak için adam kiralamak caiz olmadığı, ancak okuyana okuduktan sonra teberru olarak hediye verildiği için, böyle bir vasiyete uymak lâzım değildir. Ancak hediye edilen hayır ve hasenattan ölü fayda görür. En güzeli vârisinin kendisinin okuması veya mümkünse ölüyü tanıyıp seven bir emin kimseye hatim okuması için ricada bulunması; bunun sonunda da o kimseye üçte iki altın liradan az olmayacak şekilde bir hediye vermesidir.

-CD'den Kur'an dinlemekle sevap kazanılır mı?

İbâdet sevabı değil ise de, hayırlı bir işle meşguliyeti itibariyle sevap kazanılır. Kur'an-ı Kerim'i ve zikirleri bizzat bir insanın yapması gerekir. bu yapan kişi ve onu hakiki sesiyle dinleyen kimse sevap kazanır.

-Düğünde ilahi ve Kur'an-ı Kerim okunuyor. Ancak Kur'an-ı Kerim okunurken kimse dinlemiyor. Burada nasıl bir yol sürmek lazım?

Düğünde meşru eğlence yapılır. Hazret-i Peygamber düğünde eğlenmeyi tavsiye buyurmuştur. Kadınlar def çalıp eğlenebilir. Erkekler davul çalıp eğlenebilir. Bunların birbirinden ayrı olması lâzımdır. Düğünde Kur'an-ı Kerim okunması, sohbet ve vaaz edilmesi, mevlid okunması sünnete uygun değildir. Hürmetsizliğe de sebep olmaktadır.

İNTERNETTEN KUR'AN OKUMAK

-Kur'an-ı Kerim sayfasının fotokopisini duvara yapıştırmak edepsizlik, hürmetsizlik olur mu?


Duvarda Kur'an-ı Kerim asılı olması câizdir. Bunun elle yazılmış veya fotokopi olması arasında fark yoktur.

-Abdestsiz olarak internet üzerinden Kur'an-ı Kerim okunabilir mi?

Abdestsiz olarak yüzünden el sürmeksizin Kur'an-ı Kerim okumak caizdir. Mushafa el sürmek caiz olmadığı gibi, kâğıtta veya ekranda yazılı Kur'an-ı Kerim'e de abdestsiz el sürmek caiz değildir.

-Mezarlıklarda dolaşıp ücretle Yasin-i şerif okuyan yahut hazır okunmuş hatim satan hâfızlarla muamele câiz midir?

Kur'an-ı Kerim okumak üzere pazarlık yapılmaz, sevabı da satılmaz. Câiz değildir. Allah rızası için Kur'an-ı Kerim okuyana, pazarlık etmeden hediye verilir. Kur'an-ı Kerim öğretmek veya hastaya okumak için ücret almak câizdir.

MAHKEME TAZMİNATI CAİZ MİDİR?

-Büyük marketlerde kasiyersiz geçişlerden geçerek alışveriş yapmak caiz midir? Bu geçişlerde ürünlerin barkotlarını kendiniz okutuyor ve kredi kartı ile alışverişi tamamlıyorsunuz.

Bu, bey bi't-teâti, yani götürü satıştır. Barkot okutulduğu anda, müşteri icabda bulunmuş olur. Karşı tarafdan kabul gelince de akid tamamlanıyor. Caizdir.

-Mahkemenin bir akdin ifa edilmemesi sebebiyle hükmettiği tazminatı almak caiz midir?

Bu tazminat, maddî bir zarar tazminatı ise problem yoktur; almak caizdir. Manevî tazminat ise, İmam Ebu Yusuf'a göre hükümet-i elem adıyla bunu almak câizdir. Bedenî tazminat (diyet) ise, dârülharbde İmam Ebu Yusuf ve diğer üç mezhep imamına göre almak câiz olur. Mahkemenin hükmettiği fâiz ise, alacağın altın üzerinden değer kaybını karşılıyorsa mesele yoktur; adı fâiz de olsa almak câizdir. Bunun haricinde ise, borcunu ödemeyip işi mahkemeye sürükleyen kimsenin müstehak olduğu bir cezaî şart çerçevesinde alınabilir.

-Günümüzde devlet arazisindeki dağlık yerlerde bulunan ağaçlardan yetecek kadar kesmek caiz midir?

Kanuna karşı gelmemek kaydıyla evet. AHABER

Bu haber 1046 kez okundu.
Facebook Yorumları