Reklamlardaki cinselliğin meydana getirdiği maddî ve manevî zararlar ile bu zararların telafisine yönelik pek çok yöntem söz konusu. Bu tehlikeye karşı koymanın pek çok yollarından ve belki en önemli yöntemlerinden birisi, medenî cesaret sahibi fertler olarak önümüzde duran kanunî yolları kullanmak. Hem kendimizi, hem ailemizi, hem nefsimizi, hem neslimizi korumak adına daha fazla duyarlılık şart...
Kadınların birer reklam malzemesi ve objesi olarak kullanılması, bununla da kalınmayarak, kadın cinselliğinin alakalı-alakasız her fırsatta reklam malzemesi yapılması alabildiğine yaygınlaşmış durumda. Kadın imajının, daha doğrusu kadının cinselliğinin kullanılmadığı reklam neredeyse sayılır hale geldi.
Erzurum Atatürk Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr.
Salih Seyhan'ın yaptığı anket çalışmasına göre 10 reklamdan 7'si cinsellik içeriyor. Çiklet, dondurma, bisküvi, gofret, çikolata, çorap, sabun ve şampuandan otomobile, hatta otomobil lastiğine kadar, hiçbir alaka kuramayacağınız ürünlerin pazarlamasında kadın cinselliği hem görüntü, hem ses tonlamasıyla ön plana çıkabiliyor. Çünkü asıl hedef tüketicinin dikkatini çekebilmek. Tüketicinin kadın-erkek belki en zayıf noktası ise cinsellik. İşte bu zayıf noktayı keşfeden reklamcılar reklam oklarını acımasızca bu yönümüze yolluyorlar.
Reklamlar ve cinsellik konusunu yan yana getiren ve bu ikisini her geçen gün daha fazla yaygınlaştıran en önemli medya organı hiç şüphesiz ki televizyon. Kişilerin televizyon izleme oranı ve süresi arttıkça, reklamlardan etkilenme oranları da o ölçüde artıyor. Bu artış, reklamcıların ve reklamcılara
ürünlerini tanıttırma gayesinde olan üreticilerin insanlardaki zayıf yönlerini suiistimal ve istismar etme çabasını da artırıyor.
Bir diğer ifadeyle seyirci konumundaki geniş halk kitleleri, üreten firma patronlarının daha fazla tükettirme emelleriyle, insanlara o ürünleri tükettirebildiği oranda para ve gelir elde eden reklamcıların acımasızca taarruzlarına hedef oluyor. Bu zayıf damarı büyük bir "keşif" yapmışçasına ve hesapsızca kullanan patron-reklamcı ittifakının piyasaya sürdüğü her bir reklam, adeta bir öncekini aratır seviyede kadın cinselliğini kullanıyor.
Kadın, neden reklam malzemesi olarak kullanılıyor?
Reklamcılar kadınları genel hatlarıyla iki sebeple reklam malzemesi olarak kullanıyorlar:
1. Reklamın hedef kitlesi oldukları için.
2. Başkalarını etkilemek ve konu edilen
ürünü tükettirmek için.
İşin garip bir yönü daha var. Kadın cinselliğinin öne çıkarıldığı bir reklam, sadece erkekler için değil, farklı şekillerde ve yönlerde kadınları da etki altına alabiliyor. Bunun ilk basamağı olarak gerek genç kızlar, gerek yetişkin kadınlar için ideal ve örnek alınacak kadın tipleri öne çıkarılıyor; adeta "her kadının düşlerini süsleyen," zengin, bakımlı, gösterişli, güzel ve genç kadın tipleri şuuraltına yerleştiriliyor. Hemen ardından, doğrudan veya dolaylı olarak "siz de böyle birisi olun" mesajı veriliyor. Bu tür reklam bombardımanı altında kalan pek çok kadın, o ürünü almakla kendisini öyle hissedebiliyor. Kendini ilgilendiren bir ürün reklamını gören kadın tüketici, reklamdaki sunulan gerçekliğe inanmasa bile sunulan ürüne dikkat ederek, reklamda rol alan rüya kadınla özdeşleşme yoluna gidiyor. Bu yöndeki reklamların en çok kullanıldığı ürünlerin markalı ve
Pahalı ürünler olması ayrı bir sömürü uygulamasını daha ortaya çıkarıyor.
Doğrudan kadınla ilgili olmayan ürünlerin reklamlarında kadınların kullanımına dair en çarpıcı örnek, hiç şüphesiz otomobil reklamları... Bu tür reklamlarda cinselliği adına gösterilen kadın adeta sömürülüyor.
Cinsel içerikli reklamlar birçok farklı şekilde olabiliyor. Örneğin çift anlamlı sözler, imalı ifadeler, bilinçaltının algısına yönelik cinsel imgeler ve cinsellikle ilgili vaatler kullanılabiliyor. Bu tarz cinsel içerik ve imgeler, tüketicinin cinselliğe olan ilgisini kışkırtma ve romantik duyguları körükleme hedefine matuf oluyor.
Cinsel istismar sokaklara taşmış durumda...
Reklamda cinselliğin en çok tartışılan ve en net örnekleri, modellerin giysileri... İnsan vücudunu ortaya çıkaran pozlar, cinsel mesajların çok
Yoğun olarak verildiği reklamlar konumunda.
Başta televizyon olmak üzere görüntülü medyada kendini gösteren cinsellik, artık yazılı medyayı da aştı. Cinsel istismar sokaklara taşmış durumda... Merkezî yerlerde kurulan dev reklam panolarında, otobüs ve metro duraklarında, ilan ve afişlerde, mağaza vitrinlerinde sergilenen cinsellik odaklı müstehcen unsurlar manevî tahribatın boyutlarını daha da artırıyor. Özellikle gelişme döneminde bulunan gençler üzerinde bu tür reklamların çok büyük tahribat bıraktığına dair sayısız örneğe, ne gariptir ki yine bu reklamların boy boy verildiği yazılı ve görüntülü medya organlarında rastlamadığımız gün yok gibi.
Reklamlardaki cinselliğin meydana getirdiği maddî ve manevî zararlar ile bu zararların telafisine yönelik pek çok yöntem söz konusu. Elbette bu
yöndeki en etkili uygulamalar ahlakî değerlerin sürekli dile getirilmesi, canlı tutulması, en azamî seviyede imanî takviye sağlanması ve bu yönde çaba sarf edilmesi şart. Ancak gerek ferdî, gerek ailevî ve gerekse içtimaî dairelerde yerine getirilmesi gerekli bu manevî donanımı edinme gayretlerinin yanı sıra, gelen hücumlara daha farklı cevap verme yöntemleri de var.
Kanunî yollarla şikâyet hakkını kullanabiliriz
4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Yasanın 16. maddesi; "ticarî reklam ve ilanların genel ahlaka uygun olmasını", bu yasal düzenleme ile ilgili Ticari Reklam ve İlanlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Yönetmeliğin 5. maddesi; "reklam ve ilanların genel ahlaka uygun olması, insan onurunu zedeleyici biçimde yapılmamasını", Yönetmeliğin 6. maddesi; "reklam ve ilanların genel
ahlak kurallarına aykırı ifadeler ya da görüntüler içeremeyeceğini, cinselliğin istismarı ile pornografi içeren ifadeler ya da görüntüler taşıyamayacağını" hükme bağlamakta...
Vatandaşlarımızı bu tür reklamlara karşı daha hassas ve duyarlı olmaya davet ediyoruz. Mesela müstehcen ve ahlaka ters reklamlar varsa, yazacağınız bir şikâyet dilekçesini Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu Başkanlığı'na gönderebilirsiniz.
Evet, hem maddî hem manevî bir tehlikeyle sürekli karşı karşıyayız. Bu tehlikeye karşı koymanın pek çok yollarından ve belki en önemli yöntemlerinden birisi, medenî cesaret sahibi fertler olarak önümüzde duran kanunî yolları kullanmak.
Hem kendimizi, hem ailemizi, hem nefsimizi, hem neslimizi korumak adına daha fazla duyarlılık şart...
- 1. İŞE BAKIŞ AÇINIZI DEĞİŞTİRMEKLE BAŞLAYIN (2928 kez okundu.) - 12/01/2015
- 2. BAŞARININ SIRRI (2699 kez okundu.) - 13/01/2015
- 3. DOĞU HEP KARANLIK (2484 kez okundu.) - 15/01/2015
- 4. EĞER BİR GÜN BEN ÖLMEZDE YAŞLI BİR HUYSUZ İHTİYAR OLURSAM! (2284 kez okundu.) - 18/01/2015
- 5. MEMU-ZİN AŞKINA (2210 kez okundu.) - 18/01/2015
- 6. DÜŞÜNCELERİM (2240 kez okundu.) - 23/01/2015
- 7. KENDİNİZE GÜVENMEYİ ÖĞRENİN (2211 kez okundu.) - 30/01/2015
- 8. 10 REKLAMDAN 7'Sİ CİNSELLİK İÇERİYOR (2558 kez okundu.) - 01/02/2015
- 9. ÖFKE NASIL KONTROL ALTINA ALINABİLİR? (2166 kez okundu.) - 04/02/2015
- 10. GIYBET (2280 kez okundu.) - 06/02/2015
- 11. BAŞARI YOLUNDA 70 ALTIN KURAL (2616 kez okundu.) - 22/02/2015
- 12. AHİR ZAMAN (2505 kez okundu.) - 11/02/2015
- 13. UYKU ÖNCELERİMİ SEVİYORUM (2411 kez okundu.) - 15/02/2015
- 14. SEVDAM (2276 kez okundu.) - 20/02/2015
- 15. REKLAMIN ETKİLERİ (2666 kez okundu.) - 02/03/2015
- 16. GİRİŞİMCİLER İÇİN TEMEL BİLGİLER (2708 kez okundu.) - 07/03/2015
- 17. İŞGAL ALTINDA KALMIŞLIĞIM (3376 kez okundu.) - 15/03/2015
- 18. KİŞİSEL GELİŞİM NEDİR? (3027 kez okundu.) - 25/03/2015
- 19. KİŞİSEL GELİŞİMİN TARİHÇESİ (4003 kez okundu.) - 29/03/2015
- 20. ÇEKİNGENLİK VE KURTULMA YOLLARI (4036 kez okundu.) - 04/04/2015
- 21. TEMEL ETKİLİ İLETİŞİM KURMA YOLLARI - I (6541 kez okundu.) - 10/04/2015
- 22. TEMEL ETKİLİ İLETİŞİM KURMA YOLLARI - II (3691 kez okundu.) - 19/04/2015
- 23. İLETİŞİMDE SEN DİLİNİ Mİ YOKSA BEN DİLİNİ Mİ KULLANMALI? (5267 kez okundu.) - 27/04/2015
- 24. GEÇİNİLMESİ ZOR İNSANLARLA GEÇİNMEK (3772 kez okundu.) - 03/05/2015
- 25. HAYALPERESTLİKTEN KURTULMA VE GERÇEKÇİ OLMA (6874 kez okundu.) - 09/05/2015
- 26. ELEŞTİRİ NASIL YAPILMALI? (3474 kez okundu.) - 18/05/2015
- 27. İŞ STRESİ VE BAŞ ETME YOLLARI -1 (3366 kez okundu.) - 31/05/2015
- 28. İŞ STRESİ VE BAŞ ETME YOLLARI - 2 (2516 kez okundu.) - 08/06/2015
- 29. ÇOCUKLARINIZI BİR KARNE HEDİYESİ İLE MUTLU EDİN (3159 kez okundu.) - 12/06/2015
- 30. TATİL, SOSYAL HAYATI ÖĞRENME SÜRECİDİR (2841 kez okundu.) - 22/06/2015
- 31. LUT KAVMİNİN DURUMU (6151 kez okundu.) - 01/07/2015
- 32. İŞ HAYATINIZDA FARK YARATMANIN İNCE AYRINTILARI (1993 kez okundu.) - 08/07/2015
- 33. KARİYERDE SIKIŞIP KALMAK (2298 kez okundu.) - 11/07/2015
- 34. PERFORMANS BAĞLILIĞA NASIL ETKİ EDER? (2606 kez okundu.) - 25/07/2015
- 35. ETKİN PERFORMANS YÖNETİMİ OLMAZSA (2838 kez okundu.) - 01/08/2015
- 36. HAYAL KIRIKLIĞININ PANZEHİRİ (3996 kez okundu.) - 08/08/2015
- 37. HAYAL KIRIKLIĞI KARŞISINDA NE YAPILABİLİR? (2839 kez okundu.) - 15/08/2015
- 38. NEDEN ŞİRKETE DAHA BAĞLI? (2554 kez okundu.) - 22/08/2015
- 39. PATRON VE LİDER ARASINDAKİ FARK (3690 kez okundu.) - 29/08/2015
- 40. 24 ADIMDA POTANSİYELİNİZİ AÇIĞA ÇIKARIN (2527 kez okundu.) - 07/09/2015
- 41. ÖĞRENCİLER İÇİN MOTİVASYON (2467 kez okundu.) - 19/09/2015
- 42. BATMAN'IM BENİM (2254 kez okundu.) - 02/10/2015
- 43. TÜRKİYE’DE SİYASETİN (POLİTİKANIN) TEMELİ (2181 kez okundu.) - 12/10/2015
- 44. TELEVİZYON İZLEMENİN ZARARLARI NELERDİR (3659 kez okundu.) - 17/10/2015
- 45. HAYATIN ANLAMI NEDİR? (2411 kez okundu.) - 24/10/2015
- 46. HAYATIN ANLAMINI ARAMAK (2359 kez okundu.) - 31/10/2015
- 47. NEYMİŞ HAYATIN ANLAMI? NEDİR BU HAYAT? (2004 kez okundu.) - 07/11/2015
- 48. TUTSAK HALLER (1998 kez okundu.) - 14/11/2015
- 49. ENDİŞELERDEN KURTULMANIN YOLLARI (1976 kez okundu.) - 27/11/2015
- 50. ÖĞRETMENLER GÜNÜ KUTLU OLSUN (2203 kez okundu.) - 21/11/2015
- 51. ERKEN KALKARSAN CEO OLABİLİR MİSİN? (2157 kez okundu.) - 06/12/2015
- 52. ÇOCUKLAR TELEVİZYONDA HANGİ PROGRAMLARI İZLEMELİ (1972 kez okundu.) - 12/12/2015
- 53. TV’NİN OLUMLU ETKİLERİ NELERDİR? (1986 kez okundu.) - 19/12/2015
- 54. SEVGİLİ PEYGAMBERİM (2176 kez okundu.) - 27/12/2015
- 55. DİZİLERDEN ÖĞRENDİĞİMİZ İSLAM DIŞI 11 ŞEY! (2063 kez okundu.) - 09/01/2016
- 56. EVLİLİK KARARI VERİRKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER (1917 kez okundu.) - 16/01/2016
- 57. ERKEĞE İSTEDİĞİNİ YAPTIRMADA 3 YÖNTEM ! (2162 kez okundu.) - 23/01/2016
- 58. ÇOCUKLARINIZ İÇİN BUNLARI İSTİYORSUNUZ!.. (1960 kez okundu.) - 30/01/2016
- 59. BİRLEŞMEK İÇİN AYRI KALMAK (1779 kez okundu.) - 06/02/2016
- 60. ÇALIŞANLARIN PERFORMANSI NASIL ARTTIRILIR? (1803 kez okundu.) - 12/02/2016
- 61. BAŞARILI İNSANLARIN 15 ORTAK ÖZELLİĞİ (1806 kez okundu.) - 20/02/2016
- 62. BİR LİDERDE BULUNMASI GEREKEN 10 ÖZELLİK (1803 kez okundu.) - 27/02/2016
- 63. İLETİŞİMDE ETKİLİ OLMANIN 10 YOLU (2062 kez okundu.) - 05/03/2016
- 64. UZUN SÜRE DEVAM EDEN MUTLU İLİŞKİLERİN SIRRI (2006 kez okundu.) - 12/03/2016
- 65. UZUN SÜRE DEVAM EDEN MUTLU İLİŞKİLERİN SIRRI (1614 kez okundu.) - 12/03/2016
- 66. EVLİLİĞİNİZ NE DURUMDA? (2174 kez okundu.) - 19/03/2016
- 67. EVLİLİK KORKUSU NEDİR, KİMLERDE GÖRÜLÜR VE NEDENLERİ NELERDİR? (2289 kez okundu.) - 26/03/2016
- 68. ERKEKLER NEDEN ALDATIR? (2657 kez okundu.) - 02/04/2016
- 69. KENDİNİZE OLAN GÜVENİ NASIL GELİŞTİREBİLİRSİNİZ? (2033 kez okundu.) - 16/04/2016
- 70. MUHAMMED DOĞDUĞU GECE (1951 kez okundu.) - 23/04/2016
- 71. MERHAMET ET ALLAH AŞKINA (1906 kez okundu.) - 30/04/2016
- 72. BAHAR HAVASI ÇARPMASI -I (2021 kez okundu.) - 07/05/2016
- 73. BAHAR HAVASI ÇARPMASIN - II (1854 kez okundu.) - 14/05/2016
- 74. SUDA BOĞULMAYA KARŞI ÖNERİLER.. (1795 kez okundu.) - 21/05/2016
- 75. ANNE BABA ÇOCUK EĞİTİMİ (1968 kez okundu.) - 28/05/2016
- 76. İLETİŞİMDE SEN DİLİNİ Mİ YOKSA BEN DİLİNİ Mİ KULLANMALI? (1831 kez okundu.) - 04/06/2016
- 77. TEMEL ETKİLİ İLETİŞİM KURMA YOLLARI (2294 kez okundu.) - 11/06/2016
- 78. TOPLUM İÇİNE ÇIKMADAN VE ÇIKILDIĞINDA YAPILMASI GEREKENLER (2150 kez okundu.) - 18/06/2016
- 79. SEVMEDİĞİNİZ YÖNÜNÜZÜ NASIL DEĞİŞTİRİRSİNİZ? (2039 kez okundu.) - 25/06/2016
- 80. ÇOCUĞUNUZUN ZEKİ OLMASI SİZİN ELİNİZDE (2015 kez okundu.) - 09/07/2016
- 81. ÇOCUĞUNUZUN ZEKASINI GELİŞTİREBİLİRSİNİZ (1717 kez okundu.) - 01/08/2016
- 82. KİTAP OKUYAN ANNE BABANIN ÇOCUĞU DAHA ZEKİ OLUYOR (1812 kez okundu.) - 06/08/2016
- 83. ÇOCUĞUM YEMEK YEMİYOR DİYORSANIZ İŞTE ÖNERİLER (2081 kez okundu.) - 14/08/2016
- 84. BU YİYECEKLER 'İLAÇ' GİBİ AĞRI KESİYOR! (2095 kez okundu.) - 26/08/2016
- 85. ÇOCUKLARDA İŞTAH ARTIRAN 12 ÖNERİ (1853 kez okundu.) - 14/09/2016
- 86. SABAH AÇ KARNINA SU İÇMENİN FAYDALARI (2042 kez okundu.) - 26/09/2016
- 87. OKUL ÖNCESİ EĞİTİM NEDEN ÖNEMLİDİR? (1830 kez okundu.) - 08/10/2016
- 88. OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÇOCUĞU İLKÖĞRETİME HAZIRLAR MI? ( I ) (1731 kez okundu.) - 15/10/2016
- 89. OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÇOCUĞU İLKÖĞRETİME HAZIRLAR MI? ( II ) (1658 kez okundu.) - 22/10/2016
- 90. OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE ÇOCUKLAR NE TİP BECERİLERİ KAZANIR? (2103 kez okundu.) - 29/10/2016
- 91. AİLEYE AŞIRI BAĞIMLILIK (1749 kez okundu.) - 19/11/2016
- 92. ÇALIŞAN ANNENİN YAŞADIĞI GÜÇLÜKLER (1774 kez okundu.) - 26/11/2016
- 93. ANAOKULU NE ZAMAN GEREKLİ? (1486 kez okundu.) - 10/12/2016
- 94. ÇOCUK ADINA KARAR VERMEDEN ÖNCE (1577 kez okundu.) - 17/12/2016
- 95. İDEAL BİR ANAOKULU NASIL OLMALIDIR? (2732 kez okundu.) - 31/12/2016
- 96. ÇOCUKLARDA ZEKA GELİŞİMİ İÇİN 10 ADIM (3686 kez okundu.) - 02/03/2017
- 97. BAŞARISIZ İNSAN (1903 kez okundu.) - 14/04/2017
- 98. ÇOCUKLARA BU CÜMLELERİ SÖYLEMEYİN (3814 kez okundu.) - 24/04/2017
- 99. ARAÇ KLİMALARINI KULLANIRKEN DİKKAT (1820 kez okundu.) - 16/06/2017
- 100. KARDEŞ KISKANÇLIĞI NASIL ÖNLENİR? (1251 kez okundu.) - 27/07/2017
- 101. TRAJEDİ NEDİR? (1629 kez okundu.) - 08/08/2017
- 102. İŞ BAŞVURUSUNDA GÖRÜŞME HAZIRLIĞI (1217 kez okundu.) - 16/08/2017
- 103. OKUMA ALIŞKANLIĞI NASIL KAZANILIR? (1393 kez okundu.) - 26/08/2017
- 104. İŞ STRESİ İLE BAŞA ÇIKMANIN YOLLARI (1406 kez okundu.) - 12/10/2017
- 105. İNATÇI ÇOCUKLARLA BAŞ ETMENİN YOLLARI (1078 kez okundu.) - 20/12/2017
- 106. ÇOCUK UNUTMAZ… (1171 kez okundu.) - 01/01/2018
- 107. ÇOCUĞUNUZA HER GÜN SÖYLEMENİZ GEREKEN 10 CÜMLE (1203 kez okundu.) - 19/01/2018
- 108. MUTLU EVLİLİK İÇİN 10 ÖNERİ (1154 kez okundu.) - 21/02/2018
- 109. ÇOCUKLARDA DİL GELİŞİMİ (1482 kez okundu.) - 02/04/2018
- 110. Suçluluk Duygusu Çocukta Kaygı Ve Öfkeye Sebep Oluyor (1655 kez okundu.) - 24/11/2018
- 111. KARDEŞİ OLACAK ÇOCUĞA YAKLAŞIM (1262 kez okundu.) - 18/03/2019
- 112. MÜKEMMELİYETÇİ AİLE TAKINTI HASTALIĞINA NEDEN OLUYOR! (1260 kez okundu.) - 17/05/2019
- 113. ÇOCUKLARDA UYKU BOZUKLUKLARI VE TEDAVİSİ (2411 kez okundu.) - 05/07/2019