Doğunun Nabzı | Doğunun Nabzı Burada Atıyor ®
10 REKLAMDAN 7'Sİ CİNSELLİK İÇERİYOR / Mehmet Salih SEYHAN 01/02/2015

Reklamlardaki cinselliğin meydana getirdiği maddî ve manevî zararlar ile bu zararların telafisine yönelik pek çok yöntem söz konusu. Bu tehlikeye karşı koymanın pek çok yollarından ve belki en önemli yöntemlerinden birisi, medenî cesaret sahibi fertler olarak önümüzde duran kanunî yolları kullanmak. Hem kendimizi, hem ailemizi, hem nefsimizi, hem neslimizi korumak adına daha fazla duyarlılık şart...

Kadınların birer reklam malzemesi ve objesi olarak kullanılması, bununla da kalınmayarak, kadın cinselliğinin alakalı-alakasız her fırsatta reklam malzemesi yapılması alabildiğine yaygınlaşmış durumda. Kadın imajının, daha doğrusu kadının cinselliğinin kullanılmadığı reklam neredeyse sayılır hale geldi.

Erzurum Atatürk Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr.

Salih Seyhan'ın yaptığı anket çalışmasına göre 10 reklamdan 7'si cinsellik içeriyor. Çiklet, dondurma, bisküvi, gofret, çikolata, çorap, sabun ve şampuandan otomobile, hatta otomobil lastiğine kadar, hiçbir alaka kuramayacağınız ürünlerin pazarlamasında kadın cinselliği hem görüntü, hem ses tonlamasıyla ön plana çıkabiliyor. Çünkü asıl hedef tüketicinin dikkatini çekebilmek. Tüketicinin kadın-erkek belki en zayıf noktası ise cinsellik. İşte bu zayıf noktayı keşfeden reklamcılar reklam oklarını acımasızca bu yönümüze yolluyorlar.

Reklamlar ve cinsellik konusunu yan yana getiren ve bu ikisini her geçen gün daha fazla yaygınlaştıran en önemli medya organı hiç şüphesiz ki televizyon. Kişilerin televizyon izleme oranı ve süresi arttıkça, reklamlardan etkilenme oranları da o ölçüde artıyor. Bu artış, reklamcıların ve reklamcılara

ürünlerini tanıttırma gayesinde olan üreticilerin insanlardaki zayıf yönlerini suiistimal ve istismar etme çabasını da artırıyor.

Bir diğer ifadeyle seyirci konumundaki geniş halk kitleleri, üreten firma patronlarının daha fazla tükettirme emelleriyle, insanlara o ürünleri tükettirebildiği oranda para ve gelir elde eden reklamcıların acımasızca taarruzlarına hedef oluyor. Bu zayıf damarı büyük bir "keşif" yapmışçasına ve hesapsızca kullanan patron-reklamcı ittifakının piyasaya sürdüğü her bir reklam, adeta bir öncekini aratır seviyede kadın cinselliğini kullanıyor.

 

Kadın, neden reklam malzemesi olarak kullanılıyor?

Reklamcılar kadınları genel hatlarıyla iki sebeple reklam malzemesi olarak kullanıyorlar:

1. Reklamın hedef kitlesi oldukları için.

2. Başkalarını etkilemek ve konu edilen

ürünü tükettirmek için.

İşin garip bir yönü daha var. Kadın cinselliğinin öne çıkarıldığı bir reklam, sadece erkekler için değil, farklı şekillerde ve yönlerde kadınları da etki altına alabiliyor. Bunun ilk basamağı olarak gerek genç kızlar, gerek yetişkin kadınlar için ideal ve örnek alınacak kadın tipleri öne çıkarılıyor; adeta "her kadının düşlerini süsleyen," zengin, bakımlı, gösterişli, güzel ve genç kadın tipleri şuuraltına yerleştiriliyor. Hemen ardından, doğrudan veya dolaylı olarak "siz de böyle birisi olun" mesajı veriliyor. Bu tür reklam bombardımanı altında kalan pek çok kadın, o ürünü almakla kendisini öyle hissedebiliyor. Kendini ilgilendiren bir ürün reklamını gören kadın tüketici, reklamdaki sunulan gerçekliğe inanmasa bile sunulan ürüne dikkat ederek, reklamda rol alan rüya kadınla özdeşleşme yoluna gidiyor. Bu yöndeki reklamların en çok kullanıldığı ürünlerin markalı ve

Pahalı ürünler olması ayrı bir sömürü uygulamasını daha ortaya çıkarıyor.

Doğrudan kadınla ilgili olmayan ürünlerin reklamlarında kadınların kullanımına dair en çarpıcı örnek, hiç şüphesiz otomobil reklamları... Bu tür reklamlarda cinselliği adına gösterilen kadın adeta sömürülüyor.

Cinsel içerikli reklamlar birçok farklı şekilde olabiliyor. Örneğin çift anlamlı sözler, imalı ifadeler, bilinçaltının algısına yönelik cinsel imgeler ve cinsellikle ilgili vaatler kullanılabiliyor. Bu tarz cinsel içerik ve imgeler, tüketicinin cinselliğe olan ilgisini kışkırtma ve romantik duyguları körükleme hedefine matuf oluyor.

 

Cinsel istismar sokaklara taşmış durumda...

Reklamda cinselliğin en çok tartışılan ve en net örnekleri, modellerin giysileri... İnsan vücudunu ortaya çıkaran pozlar, cinsel mesajların çok

Yoğun olarak verildiği reklamlar konumunda.

Başta televizyon olmak üzere görüntülü medyada kendini gösteren cinsellik, artık yazılı medyayı da aştı. Cinsel istismar sokaklara taşmış durumda... Merkezî yerlerde kurulan dev reklam panolarında, otobüs ve metro duraklarında, ilan ve afişlerde, mağaza vitrinlerinde sergilenen cinsellik odaklı müstehcen unsurlar manevî tahribatın boyutlarını daha da artırıyor. Özellikle gelişme döneminde bulunan gençler üzerinde bu tür reklamların çok büyük tahribat bıraktığına dair sayısız örneğe, ne gariptir ki yine bu reklamların boy boy verildiği yazılı ve görüntülü medya organlarında rastlamadığımız gün yok gibi.

Reklamlardaki cinselliğin meydana getirdiği maddî ve manevî zararlar ile bu zararların telafisine yönelik pek çok yöntem söz konusu. Elbette bu

yöndeki en etkili uygulamalar ahlakî değerlerin sürekli dile getirilmesi, canlı tutulması, en azamî seviyede imanî takviye sağlanması ve bu yönde çaba sarf edilmesi şart. Ancak gerek ferdî, gerek ailevî ve gerekse içtimaî dairelerde yerine getirilmesi gerekli bu manevî donanımı edinme gayretlerinin yanı sıra, gelen hücumlara daha farklı cevap verme yöntemleri de var.

 

Kanunî yollarla şikâyet hakkını kullanabiliriz

4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Yasanın 16. maddesi; "ticarî reklam ve ilanların genel ahlaka uygun olmasını", bu yasal düzenleme ile ilgili Ticari Reklam ve İlanlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Yönetmeliğin 5. maddesi; "reklam ve ilanların genel ahlaka uygun olması, insan onurunu zedeleyici biçimde yapılmamasını", Yönetmeliğin 6. maddesi; "reklam ve ilanların genel

ahlak kurallarına aykırı ifadeler ya da görüntüler içeremeyeceğini, cinselliğin istismarı ile pornografi içeren ifadeler ya da görüntüler taşıyamayacağını" hükme bağlamakta...

Vatandaşlarımızı bu tür reklamlara karşı daha hassas ve duyarlı olmaya davet ediyoruz. Mesela müstehcen ve ahlaka ters reklamlar varsa, yazacağınız bir şikâyet dilekçesini Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu Başkanlığı'na gönderebilirsiniz.

Evet, hem maddî hem manevî bir tehlikeyle sürekli karşı karşıyayız. Bu tehlikeye karşı koymanın pek çok yollarından ve belki en önemli yöntemlerinden birisi, medenî cesaret sahibi fertler olarak önümüzde duran kanunî yolları kullanmak.

Hem kendimizi, hem ailemizi, hem nefsimizi, hem neslimizi korumak adına daha fazla duyarlılık şart...

Bu yazı 2557 kez okundu.
Yazarın Tüm Yazıları
  1. 1. İŞE BAKIŞ AÇINIZI DEĞİŞTİRMEKLE BAŞLAYIN (2928 kez okundu.) - 12/01/2015
  2. 2. BAŞARININ SIRRI (2699 kez okundu.) - 13/01/2015
  3. 3. DOĞU HEP KARANLIK (2484 kez okundu.) - 15/01/2015
  4. 4. EĞER BİR GÜN BEN ÖLMEZDE YAŞLI BİR HUYSUZ İHTİYAR OLURSAM! (2284 kez okundu.) - 18/01/2015
  5. 5. MEMU-ZİN AŞKINA (2210 kez okundu.) - 18/01/2015
  6. 6. DÜŞÜNCELERİM (2240 kez okundu.) - 23/01/2015
  7. 7. KENDİNİZE GÜVENMEYİ ÖĞRENİN (2211 kez okundu.) - 30/01/2015
  8. 8. 10 REKLAMDAN 7'Sİ CİNSELLİK İÇERİYOR (2558 kez okundu.) - 01/02/2015
  9. 9. ÖFKE NASIL KONTROL ALTINA ALINABİLİR? (2166 kez okundu.) - 04/02/2015
  10. 10. GIYBET (2280 kez okundu.) - 06/02/2015
  11. 11. BAŞARI YOLUNDA 70 ALTIN KURAL (2616 kez okundu.) - 22/02/2015
  12. 12. AHİR ZAMAN (2505 kez okundu.) - 11/02/2015
  13. 13. UYKU ÖNCELERİMİ SEVİYORUM (2411 kez okundu.) - 15/02/2015
  14. 14. SEVDAM (2276 kez okundu.) - 20/02/2015
  15. 15. REKLAMIN ETKİLERİ (2666 kez okundu.) - 02/03/2015
  16. 16. GİRİŞİMCİLER İÇİN TEMEL BİLGİLER (2708 kez okundu.) - 07/03/2015
  17. 17. İŞGAL ALTINDA KALMIŞLIĞIM (3376 kez okundu.) - 15/03/2015
  18. 18. KİŞİSEL GELİŞİM NEDİR? (3027 kez okundu.) - 25/03/2015
  19. 19. KİŞİSEL GELİŞİMİN TARİHÇESİ (4003 kez okundu.) - 29/03/2015
  20. 20. ÇEKİNGENLİK VE KURTULMA YOLLARI (4036 kez okundu.) - 04/04/2015
  21. 21. TEMEL ETKİLİ İLETİŞİM KURMA YOLLARI - I (6541 kez okundu.) - 10/04/2015
  22. 22. TEMEL ETKİLİ İLETİŞİM KURMA YOLLARI - II (3691 kez okundu.) - 19/04/2015
  23. 23. İLETİŞİMDE SEN DİLİNİ Mİ YOKSA BEN DİLİNİ Mİ KULLANMALI? (5267 kez okundu.) - 27/04/2015
  24. 24. GEÇİNİLMESİ ZOR İNSANLARLA GEÇİNMEK (3772 kez okundu.) - 03/05/2015
  25. 25. HAYALPERESTLİKTEN KURTULMA VE GERÇEKÇİ OLMA (6874 kez okundu.) - 09/05/2015
  26. 26. ELEŞTİRİ NASIL YAPILMALI? (3474 kez okundu.) - 18/05/2015
  27. 27. İŞ STRESİ VE BAŞ ETME YOLLARI -1 (3366 kez okundu.) - 31/05/2015
  28. 28. İŞ STRESİ VE BAŞ ETME YOLLARI - 2 (2516 kez okundu.) - 08/06/2015
  29. 29. ÇOCUKLARINIZI BİR KARNE HEDİYESİ İLE MUTLU EDİN (3159 kez okundu.) - 12/06/2015
  30. 30. TATİL, SOSYAL HAYATI ÖĞRENME SÜRECİDİR (2841 kez okundu.) - 22/06/2015
  31. 31. LUT KAVMİNİN DURUMU (6151 kez okundu.) - 01/07/2015
  32. 32. İŞ HAYATINIZDA FARK YARATMANIN İNCE AYRINTILARI (1993 kez okundu.) - 08/07/2015
  33. 33. KARİYERDE SIKIŞIP KALMAK (2298 kez okundu.) - 11/07/2015
  34. 34. PERFORMANS BAĞLILIĞA NASIL ETKİ EDER? (2606 kez okundu.) - 25/07/2015
  35. 35. ​ETKİN PERFORMANS YÖNETİMİ OLMAZSA (2838 kez okundu.) - 01/08/2015
  36. 36. HAYAL KIRIKLIĞININ PANZEHİRİ (3996 kez okundu.) - 08/08/2015
  37. 37. HAYAL KIRIKLIĞI KARŞISINDA NE YAPILABİLİR? (2839 kez okundu.) - 15/08/2015
  38. 38. NEDEN ŞİRKETE DAHA BAĞLI? (2554 kez okundu.) - 22/08/2015
  39. 39. PATRON VE LİDER ARASINDAKİ FARK (3690 kez okundu.) - 29/08/2015
  40. 40. 24 ADIMDA POTANSİYELİNİZİ AÇIĞA ÇIKARIN (2527 kez okundu.) - 07/09/2015
  41. 41. ÖĞRENCİLER İÇİN MOTİVASYON (2467 kez okundu.) - 19/09/2015
  42. 42. BATMAN'IM BENİM (2254 kez okundu.) - 02/10/2015
  43. 43. TÜRKİYE’DE SİYASETİN (POLİTİKANIN) TEMELİ (2181 kez okundu.) - 12/10/2015
  44. 44. TELEVİZYON İZLEMENİN ZARARLARI NELERDİR (3659 kez okundu.) - 17/10/2015
  45. 45. HAYATIN ANLAMI NEDİR? (2411 kez okundu.) - 24/10/2015
  46. 46. HAYATIN ANLAMINI ARAMAK (2359 kez okundu.) - 31/10/2015
  47. 47. NEYMİŞ HAYATIN ANLAMI? NEDİR BU HAYAT? (2004 kez okundu.) - 07/11/2015
  48. 48. TUTSAK HALLER (1998 kez okundu.) - 14/11/2015
  49. 49. ENDİŞELERDEN KURTULMANIN YOLLARI (1976 kez okundu.) - 27/11/2015
  50. 50. ÖĞRETMENLER GÜNÜ KUTLU OLSUN (2203 kez okundu.) - 21/11/2015
  51. 51. ERKEN KALKARSAN CEO OLABİLİR MİSİN? (2157 kez okundu.) - 06/12/2015
  52. 52. ÇOCUKLAR TELEVİZYONDA HANGİ PROGRAMLARI İZLEMELİ (1972 kez okundu.) - 12/12/2015
  53. 53. TV’NİN OLUMLU ETKİLERİ NELERDİR? (1986 kez okundu.) - 19/12/2015
  54. 54. SEVGİLİ PEYGAMBERİM (2176 kez okundu.) - 27/12/2015
  55. 55. DİZİLERDEN ÖĞRENDİĞİMİZ İSLAM DIŞI 11 ŞEY! (2063 kez okundu.) - 09/01/2016
  56. 56. EVLİLİK KARARI VERİRKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER (1917 kez okundu.) - 16/01/2016
  57. 57. ERKEĞE İSTEDİĞİNİ YAPTIRMADA 3 YÖNTEM ! (2162 kez okundu.) - 23/01/2016
  58. 58. ÇOCUKLARINIZ İÇİN BUNLARI İSTİYORSUNUZ!.. (1960 kez okundu.) - 30/01/2016
  59. 59. BİRLEŞMEK İÇİN AYRI KALMAK (1779 kez okundu.) - 06/02/2016
  60. 60. ÇALIŞANLARIN PERFORMANSI NASIL ARTTIRILIR? (1803 kez okundu.) - 12/02/2016
  61. 61. BAŞARILI İNSANLARIN 15 ORTAK ÖZELLİĞİ (1806 kez okundu.) - 20/02/2016
  62. 62. BİR LİDERDE BULUNMASI GEREKEN 10 ÖZELLİK (1803 kez okundu.) - 27/02/2016
  63. 63. İLETİŞİMDE ETKİLİ OLMANIN 10 YOLU (2062 kez okundu.) - 05/03/2016
  64. 64. UZUN SÜRE DEVAM EDEN MUTLU İLİŞKİLERİN SIRRI (2006 kez okundu.) - 12/03/2016
  65. 65. UZUN SÜRE DEVAM EDEN MUTLU İLİŞKİLERİN SIRRI (1614 kez okundu.) - 12/03/2016
  66. 66. EVLİLİĞİNİZ NE DURUMDA? (2174 kez okundu.) - 19/03/2016
  67. 67. EVLİLİK KORKUSU NEDİR, KİMLERDE GÖRÜLÜR VE NEDENLERİ NELERDİR? (2289 kez okundu.) - 26/03/2016
  68. 68. ERKEKLER NEDEN ALDATIR? (2657 kez okundu.) - 02/04/2016
  69. 69. KENDİNİZE OLAN GÜVENİ NASIL GELİŞTİREBİLİRSİNİZ? (2033 kez okundu.) - 16/04/2016
  70. 70. MUHAMMED DOĞDUĞU GECE (1951 kez okundu.) - 23/04/2016
  71. 71. MERHAMET ET ALLAH AŞKINA (1906 kez okundu.) - 30/04/2016
  72. 72. BAHAR HAVASI ÇARPMASI -I (2021 kez okundu.) - 07/05/2016
  73. 73. BAHAR HAVASI ÇARPMASIN - II (1854 kez okundu.) - 14/05/2016
  74. 74. SUDA BOĞULMAYA KARŞI ÖNERİLER.. (1795 kez okundu.) - 21/05/2016
  75. 75. ANNE BABA ÇOCUK EĞİTİMİ (1968 kez okundu.) - 28/05/2016
  76. 76. İLETİŞİMDE SEN DİLİNİ Mİ YOKSA BEN DİLİNİ Mİ KULLANMALI? (1831 kez okundu.) - 04/06/2016
  77. 77. TEMEL ETKİLİ İLETİŞİM KURMA YOLLARI (2294 kez okundu.) - 11/06/2016
  78. 78. TOPLUM İÇİNE ÇIKMADAN VE ÇIKILDIĞINDA YAPILMASI GEREKENLER (2150 kez okundu.) - 18/06/2016
  79. 79. SEVMEDİĞİNİZ YÖNÜNÜZÜ NASIL DEĞİŞTİRİRSİNİZ? (2039 kez okundu.) - 25/06/2016
  80. 80. ÇOCUĞUNUZUN ZEKİ OLMASI SİZİN ELİNİZDE (2015 kez okundu.) - 09/07/2016
  81. 81. ÇOCUĞUNUZUN ZEKASINI GELİŞTİREBİLİRSİNİZ (1717 kez okundu.) - 01/08/2016
  82. 82. KİTAP OKUYAN ANNE BABANIN ÇOCUĞU DAHA ZEKİ OLUYOR (1812 kez okundu.) - 06/08/2016
  83. 83. ÇOCUĞUM YEMEK YEMİYOR DİYORSANIZ İŞTE ÖNERİLER (2081 kez okundu.) - 14/08/2016
  84. 84. BU YİYECEKLER 'İLAÇ' GİBİ AĞRI KESİYOR! (2095 kez okundu.) - 26/08/2016
  85. 85. ÇOCUKLARDA İŞTAH ARTIRAN 12 ÖNERİ (1853 kez okundu.) - 14/09/2016
  86. 86. SABAH AÇ KARNINA SU İÇMENİN FAYDALARI (2042 kez okundu.) - 26/09/2016
  87. 87. OKUL ÖNCESİ EĞİTİM NEDEN ÖNEMLİDİR? (1830 kez okundu.) - 08/10/2016
  88. 88. OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÇOCUĞU İLKÖĞRETİME HAZIRLAR MI? ( I ) (1731 kez okundu.) - 15/10/2016
  89. 89. OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÇOCUĞU İLKÖĞRETİME HAZIRLAR MI? ( II ) (1658 kez okundu.) - 22/10/2016
  90. 90. OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE ÇOCUKLAR NE TİP BECERİLERİ KAZANIR? (2103 kez okundu.) - 29/10/2016
  91. 91. AİLEYE AŞIRI BAĞIMLILIK (1749 kez okundu.) - 19/11/2016
  92. 92. ÇALIŞAN ANNENİN YAŞADIĞI GÜÇLÜKLER (1774 kez okundu.) - 26/11/2016
  93. 93. ANAOKULU NE ZAMAN GEREKLİ? (1486 kez okundu.) - 10/12/2016
  94. 94. ÇOCUK ADINA KARAR VERMEDEN ÖNCE (1577 kez okundu.) - 17/12/2016
  95. 95. İDEAL BİR ANAOKULU NASIL OLMALIDIR? (2732 kez okundu.) - 31/12/2016
  96. 96. ÇOCUKLARDA ZEKA GELİŞİMİ İÇİN 10 ADIM (3686 kez okundu.) - 02/03/2017
  97. 97. BAŞARISIZ İNSAN (1903 kez okundu.) - 14/04/2017
  98. 98. ÇOCUKLARA BU CÜMLELERİ SÖYLEMEYİN (3814 kez okundu.) - 24/04/2017
  99. 99. ARAÇ KLİMALARINI KULLANIRKEN DİKKAT (1820 kez okundu.) - 16/06/2017
  100. 100. KARDEŞ KISKANÇLIĞI NASIL ÖNLENİR? (1251 kez okundu.) - 27/07/2017
  101. 101. TRAJEDİ NEDİR? (1629 kez okundu.) - 08/08/2017
  102. 102. İŞ BAŞVURUSUNDA GÖRÜŞME HAZIRLIĞI (1217 kez okundu.) - 16/08/2017
  103. 103. OKUMA ALIŞKANLIĞI NASIL KAZANILIR? (1393 kez okundu.) - 26/08/2017
  104. 104. İŞ STRESİ İLE BAŞA ÇIKMANIN YOLLARI (1406 kez okundu.) - 12/10/2017
  105. 105. İNATÇI ÇOCUKLARLA BAŞ ETMENİN YOLLARI (1078 kez okundu.) - 20/12/2017
  106. 106. ÇOCUK UNUTMAZ… (1171 kez okundu.) - 01/01/2018
  107. 107. ÇOCUĞUNUZA HER GÜN SÖYLEMENİZ GEREKEN 10 CÜMLE (1203 kez okundu.) - 19/01/2018
  108. 108. MUTLU EVLİLİK İÇİN 10 ÖNERİ (1154 kez okundu.) - 21/02/2018
  109. 109. ÇOCUKLARDA DİL GELİŞİMİ (1482 kez okundu.) - 02/04/2018
  110. 110. Suçluluk Duygusu Çocukta Kaygı Ve Öfkeye Sebep Oluyor (1655 kez okundu.) - 24/11/2018
  111. 111. KARDEŞİ OLACAK ÇOCUĞA YAKLAŞIM (1262 kez okundu.) - 18/03/2019
  112. 112. MÜKEMMELİYETÇİ AİLE TAKINTI HASTALIĞINA NEDEN OLUYOR! (1260 kez okundu.) - 17/05/2019
  113. 113. ÇOCUKLARDA UYKU BOZUKLUKLARI VE TEDAVİSİ (2411 kez okundu.) - 05/07/2019
Facebook Yorumları